Huidige marktsituatie en toekomstplannen van 4blue

De Nederlandse solarmarkt bevindt zich in een enorm uitdagende tijd. Dankzij strategische keuzes in het verleden hebben we ons kunnen aanpassen aan deze omstandigheden. Ook hebben we ingrijpende veranderingen doorgevoerd. Transparantie is daarbij een kernwaarde van 4blue. Daarom vertelt onze CEO Robert-Paul Evers je graag over onze aanpak en toekomststrategieën.

Robert-Paul:

De afgelopen periode heeft 4blue zich gericht op drie belangrijke focusgebieden om ons aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden:

  1. Voorraadbeheer. Door de marktterugval stonden we voor de complexe taak om onze overstock-situatie snel naar een gezond niveau terug te brengen. Dit vereiste scherpe beslissingen. Hierbij moesten we  risico's zorgvuldig afwegen, met als doel om onze klanten zo min mogelijk te belasten.
  2. Debiteurenbeheer. In deze tijd is het belangrijker dan ooit om in gesprek te blijven en uitdagingen in kaart te brengen. Om zowel onze continuïteit als die van onze klanten te waarborgen, hebben we herziene afspraken gemaakt. Denk aan een hogere bestelfrequentie, het voorraadrisico voor de installateur verminderen. Zo houden we het debiteurenrisico beheersbaar.
  3. Organisatorische aanpassing. Met een fors lagere omzetverwachting voor 2024 ontkwamen we er niet aan om onze organisatie hierop aan te passen. Helaas betekende dit dat we afscheid moesten nemen van gewaardeerde collega's

Wendbaarheid zit in ons DNA

Sinds de oprichting van 4blue hebben we strategische keuzes gemaakt die ons enorm weerbaar en flexibel maken. Dit helpt ons ook nu om met deze situatie om te gaan. 

Onderdeel van deze succesformule is:

  1. Uitbesteden logistiek. We hebben vanaf het begin ervoor gekozen om onze volledige logistiek uit te besteden. Dit zorgt ervoor dat onze operationele kosten meebewegen met onze omzet, of die nu stijgt of daalt. Zodra de markt weer aantrekt, kunnen wij snel opschalen.
  2. Automatisering.  We zetten ons talent graag in voor uitdagende vraagstukken in plaats van repetitief werk. Daarom maken we gebruik van geavanceerde middelen, zoals systemen voor crediteurenbeheer en automatische inkoop op basis van AI. Deze technologieën stellen ons in staat om foutgevoeligheid te vermijden en kosten voor iedereen te verlagen.
  3. Team 4blue. De betrokkenheid en het commitment van ons team vormen de basis van ons succes. We blijven ons vol inzetten voor de unieke bedrijfscultuur en de voortdurende ontwikkeling van ons team. 
  4. Samenwerking. Vanaf het begin hebben we bij 4blue gekozen voor een nauwe samenwerking met toeleveranciers waar we echt in geloven. En dat vertrouwen is wederzijds, wat duidelijk merkbaar is. In uitdagende tijden bewijst deze samenwerking zijn waarde, omdat we samen snel kunnen schakelen en inspelen op veranderingen in de markt.

Kansen in de Nederlandse markt

Nu de volumes in de residentiële markt zijn teruggevallen, hebben we onderzoek gedaan naar kansen binnen de Nederlandse markt om tóch succesvol te blijven. 

Als eerst de markt voor commerciële daken. 4blue heeft inmiddels al honderden projecten ondersteund. Met onze nieuwe projectadviesdienst 4blueprint zetten we de volgende stap. Hiermee ondersteunen we installateurs met het benutten van kansen in het MKB-segment.

Ten tweede zien we een forse stijging in de verkoop van batterijsystemen. We hebben geïnvesteerd in kennis om elke installateur te ondersteunen bij de verkoop van batterijen. Bovendien is onze gehele supply chain ingericht op efficiënte en veilige leveringen. 

 

Wat mag je van ons blijven verwachten

  • Eersteklas service: Ondersteuning die jouw succes bevordert, met stipte en betrouwbare leveringen.
  • Toegewijde kennispartner: Wij gaan altijd nét dat stapje extra voor jou. We stellen de juiste vragen en bieden diepgaand advies om je verder te helpen.
  • Innovatieve webshop: Een gebruiksvriendelijke ervaring waar je extreem eenvoudig en efficiënt kunt inkopen.
  • Doordacht assortiment: Altijd een hoog kennisniveau en uitstekende beschikbaarheid van producten, zodat je zeker bent van de beste kwaliteit en service.

Genoeg over ons.

We willen het gesprek aangaan met jou, de zonnepaneleninstallateur. We horen graag jouw uitdagingen, ideeën en hoe wij je het beste kunnen ondersteunen. Samen kunnen we deze uitdagende tijden overwinnen en kansen blijven benutten. Neem contact met ons op en laten we samen de toekomst van zonne-energie vormgeven.